Corona Virus

11/02/2020

Met toestemming van één van onze contacten gebruiken we hun informatie over het Corona-virus met betrekking tot de scheepvaartindustrie.

 

WAT IS ER GEBEURD

 

In de afgelopen dagen is in heel China het aantal meldingen van nieuwe gevallen van het Coronavirus in belangrijke gebieden gedaald, waardoor de hoop is gewekt dat het virus wellicht “onder controle” is. Ondanks dit nieuws en het feit dat men in de meeste provincies op 10 februari 2020 de werkzaamheden weer zou gaan hervatten, worden toch veel kantoor- en fabrieksarbeiders door hun werkgevers geadviseerd om niet terug te keren naar het werk tot 17 februari. Dit is een poging van de werkgevers in China om hun personeel verder te beschermen. Het totaal aantal dodelijke slachtoffers van de huidige uitbraak is op het moment van schrijven 910.

 

HOE ZAL DIT DE EXPORT UIT CHINA BEÏNVLOEDEN

 

Nu het personeel 17 dagen later dan verwacht terugkeert, na een week vakantie voor CNY, wat op zichzelf meestal al een teruglopende productie veroorzaakt, is de huidige situatie ongeëvenaard! Scheepseigenaren verwachten meestal een rustige periode na de Nieuwjaars vakantie, omdat de productielijnen dan enige tijd nodig hebben om weer op snelheid te komen en goederen gereed te maken voor verzending. Rederijen verminderen normaal gesproken gedurende deze periode hun capaciteit door schepen uit dienst te halen en hiermee hun verliezen te beperken. Momenteel zijn er ook enkele afvaarten uit dienst gehaald om de verspreiding van het virus te stoppen

 

Veel bedrijven in China vertrouwen erop dat een groot deel van hun personeel bestaat uit Chinese migrerende werknemers die voor de vakantie naar huis reizen. De meeste werkgevers in China hebben dergelijke werknemers gevraagd om nog 14 dagen thuis te blijven voor zelf-quarantaine, in plaats van weer aan het werk te gaan. Dit betekent dat alleen lokale werknemers zullen terugkeren op 10 of 17 februari, afhankelijk van hun beleid. Zoals u zich kunt voorstellen, wordt naast productiepersoneel ook een groot deel van de werknemers in de logistieke gemeenschap getroffen, waaronder havenbedrijven, scheepsbemanning, expeditie, magazijn- en rederijpersoneel & douane. Dit alles heeft invloed op de mogelijkheid om goederen te laden en te verzenden.

 

DE EFFECTEN

 

Aangezien 80% van de wereldhandel over zee wordt vervoerd en zeven van de 10 drukste containerhavens ter wereld zich in China bevinden, wordt verwacht dat wanneer de normale diensten worden hervat, er grote problemen zullen zijn als gevolg van een extreem orderboek bij fabrieken. Dit gecombineerd met rederijen die schepen buiten dienst stellen en ook bestaande zendingen die niet zijn vertrokken zoals verwacht vanwege gebrek aan bemanning / haven / essentieel personeel tijdens de huidige periode. Bovendien is er de zeer reële mogelijkheid van vertraging van zendingen die al wel zijn vertrokken omdat in veel landen schepen niet mogen aanmeren totdat de bemanning virusvrij is verklaard na een langdurige incubatieperiode.

 

Naast vertragingen van schepen zullen er ook grote vertragingen in de luchtvracht zijn. Veel luchtvaartmaatschappijen hebben alle vluchten van/naar China geannuleerd. Voeg hieraan toe dat bestellingen de fabrieken veel later dan verwacht zullen verlaten, waardoor veel importeurs hun heil zullen zoeken in luchtvracht in plaats van zeevracht en de capaciteit nog verder onder druk komt te staan.

 

Het is zeer waarschijnlijk dat de prijzen voor zowel  zee -als luchtvracht enorm zullen stijgen als gevolg van de vraag die het beschikbare ruimteaanbod in beide sectoren ver overtreft wanneer goederen beginnen te bewegen. Dit gaat gepaard met het feit dat luchtvaartmaatschappijen en rederijen reeds 2 à 3 weken omzet hebben verloren als gevolg van CNY-sluiting.

 

WAT KUNT U DOEN

 

Het is voor u onmogelijk om enkele van de effecten van de huidige crisis te verzachten, zoals de mogelijke prijsstijgingen door luchtvaartmaatschappijen/rederijen. Er is echter een aantal goede tips waarmee u nu kunt beginnen om andere problemen te voorkomen die verdere vertragingen kunnen veroorzaken en u meer geld kunnen kosten.

  • contact opnemen met uw leverancier. De meeste leveranciers in China zullen lokaal of vanuit huis met personeel werken. Als uw leverancier u deze faciliteit aanbiedt, neem dan contact op en probeer vast te stellen of uw goederen zijn vertrokken en probeer kopieën te ontvangen van uw documentatie zodat u zonder vertraging goederen kan inklaren bij aankomst in Rotterdam / Antwerpen.
  • als originele B/L’s of andere originele documenten vereist zijn om goederen bij aankomst te kunnen inklaren, lokaliseer deze met de hulp van uw leverancier en maak waar mogelijk alternatieve afspraken voor vervangingen / afstandsverklaringen / vergoedingen
  • voor uw genomineerde lading moeten we u kunnen helpen met details over de verwachte vertrek- en aankomstdata van uw zendingen. Houdt er echter rekening mee dat de vraag naar informatie groot zal zijn en dat bronnen zeer beperkt zullen zijn. Antwoorden op vragen kunnen langer duren dan u gewend bent.
  • informeer uw klanten over mogelijke vertragingen bij het uitvoeren van bestellingen en informeer naar de vrijstelling van eventuele boetes etc in verband met de huidige omstandigheden
  • wees voorbereid om flexibel te zijn met afleverdata voor vracht naar uw faciliteiten, aangezien er in de komende weken wijzigingen in planningen kunnen zijn